Etiketter
Ångest, Demokratipiloterna, Dynamo, Kö, ljus, Nine Inch Nails, Oro, Rökelse, Själv, Trött, Trötthet, VIla
Tröttheten har tagit över större delen av dagen och det är skönt att ha det mesta avklarat. När jag säger ”det mesta”, så menar jag att alla rent fysiska måsten, som städningen, är avklarade. Det är väl mer psykiska hinder´, ångestmoment, som klänger sig kvar.
Det som har varit mest påfrestande i dag är att jag känner att det inte har funnit något utrymme till att vara själv och vila. Jag hade behövt verkligen behövt det i dag. Det känns som att det bara har kryllat med folk precis överallt. Sedan var jag tvungen att handla lite, efter att jag varit på Dynamo. Bara att göra, men det drog ut på tiden. Kön gick långsamt, vilket gjorde att jag fick panik inombords. Jag hade bara en stark vilja att bara få komma hem.
Nu har jag tänt ljus, i en kall lägenhet. Rökelser. Lotus. Bara för att. Jag vet inte. Trötthet. Vila – ett måste.
… Och rökelsens tårar lyfter mot skyn
coffeenewstom skriver:
I was lazy all day yesterday too. I just lacked the motivation. I blamed the weather…
GillaGilla
Yolanda - Aspergers syndrome - Poetry - Alternative female - Mental illness skriver:
Hope you feel better today (:
GillaGilla
Christer Brodén skriver:
Hur fann du min text ”En farlig tro”? Du gillade och jag läste lite i din blogg, där din länk skickade mig från ”Fördomsfri Fredag” till dyskalkyli med mera. Jag har själv besvär med måttlig prosopagnosi, eller ansiktsblindhet. Jag har insett, att det är väldigt många, som har det – mer eller mindre. Vi har alla våra plågor.
Jag har mött dyslexi hos en äldre närstående. Tyvärr gick han i skolan innan agan avskaffades. Var man som det då hette ”lat och slö” … Fast det gick bra för honom ändå. Dyslexi är alltså inte bara ett kungligt besvär, men kungligheten har gjort denna brist känd och accepterad. Sett filmen The King’s Speech? Georg VI stammade.
Bakom tankarna i ”En farlig tro” finns mycket grubbel på begreppet hamartia. Filosofen Aristoteles använde det grekiska ordet i sin bok om diktkonsten (ca 335 f.Kr.). Det handlar om att beskriva huvudpersonen i ett drama. Denne har brister, svagheter och andra förutsättningar, som orsakar elände. Huvudpersonen är dock – trots sina brister – god och ädel.
Läser du om Aristoteles hamartia, betonar alla att brister och svagheter inte är någon ondska. Det handlar inte om omoral. Det måste betonas, då ordet hamartia används i Bibeln, men där översätts det till synd! En svårbegriplig Paulus blir då helt obegriplig.
Jag har försökt reda ut det där i min blogg. En del blir begripligt. Till exempel Paulus oro för att villolärare håller på att ta över församlingarna. Falska apostlar, som anser att religion skall löna sig, och som vill tvätta bort synden mot betalning.
Idén om synden som en orenhet kommer från sadducéerna, en av andra judar hatad prästaristokrati, som kontrollerade Jerusalems tempel. De tvättade bort synd med hjälp av kostsamma djuroffer. De troende skulle betala.
Endast av prästerna godkända djur dög. Sådana fick man köpa – dyrt. Offrens blod renade från synd. Det ekonomiska var det enda som fick Jesus att tillgripa våld. Han gjorde en piska av ett rep och slogs med, då han rensade templet (Joh 2:15).
Det var sadducéernas anhängare, som lite senare ropade ”Korsfäst!” Bland dem fanns försäljarna, som fick betala för att få sina saluförda djur godkända. Betalning enbart i lokal valuta, varför platser i templet hyrdes ut till penningväxlare.
Hur som helst, de som tog kontroll över kyrkan, bestämde att brister, svagheter och annat, som vi alla besväras av är synd, orenhet och omoral. Vi är usla människor, och det idioten Aristoteles säger skall vi inte bry oss om: Hamartia betyder synd och inget annat!
Paulus begriplighet ligger i kravet att vi skall förstå och hjälpa varandra övervinna vår brister och svagheter. ”Synden” blir något gott, då den fäster våra blickar på sig, på problemen vi behöver hjälpa varandra med.
Dessa Paulus ord missförstod Rasputin, som övertalade tsarinnan att synda. Det står ju i Bibeln att synd är bra! Men det var nog så, att Paulus hade läst Aristoteles: Hamartia betyder inte synd!
De, av Paulus kritiserade ”väldiga apostlarna” i Korinth, var enligt biskop Clemens av Rom (ca år 90-100) utsedda av Gud. Enligt Paulus slogs de och han skrev: ”äter er ur huset” (2 Kor 11:20). Han kallar dem Satans tjänare (2 Kor 11:13-15).
Det så kallade Clemensbrevet kan läsas i svensk översättning på biblioteket, om du frågar efter ”De apostoliska fäderna”. Det bevisar att villolärorna vann i kyrkan efter Paulus död. De redigerade Nya Testamentet och bestämde tolkningen.
Grekiska ordet psychikós är därför översatt till fysiskt, jordiskt eller köttsligt. Det finns fler sådana konstigheter.
Orkade du läsa? Förlåt att jag brett ut mig. Jag behövde några dar att skriva, för jag är också trött. 76 år är väl inte mycket, men hjärtfelet jag har är besvärligt.
GillaGillad av 1 person
Yolanda - Aspergers syndrome - Poetry - Alternative female - Mental illness skriver:
Tack så mycket för din intressanta kommentar! Spännande ^^; . Hur påverkar ditt hjärtfel dig i vardagen? Kram
GillaGilla
Christer Brodén skriver:
Hjärtat är inte effektivt i sitt pumpande, vilket sänker konditionen och orsakar lättja. Det är en dödssynd, men jag skyller på diagnosen. Men kan högfärd, girighet och hat också skyllas på någon diagnos?
Vågar inte kramas. Min fru är i rummet intill.
GillaGilla
Yolanda - Aspergers syndrome - Poetry - Alternative female - Mental illness skriver:
Okej, vad jobbigt för dig :( Önskar dig en bra dag. Kram
GillaGilla
Jean Jacques Dorio skriver:
Repos fatigue
Et fatigue repose
Gilles Vigneault
(chanson)
GillaGillad av 1 person