Etiketter
2019, Ekonomi, Försörjningsstöd, Förvirrad, Hyresskuld, Inkasso, LSS-boende, Nedlåtande, Socialbidrag, Stockholms stad
Den här dagen har varit bra, efter omständigheterna. Morgonen var aningen stökig. Sen runt lunchtid ringde den nya chefen på LSS-boendet, där jag bor alltså. Vi har knappt pratat innan och hon börjar direkt prata om att jag måste betala av på två hyror från 2019 (som är obetalda från mitt förra boende, som drivs av samma företag). Den förra chefen hade sagt en summa och den chefen jag pratade säger en annan – mycket mer också. Annars blir det Inkasso. Jag har knappt råd att leva som det är. Anledningen till att det fortfarande finns två obetalda hyror är avslaget från Försäkringskassan och soc långsamma handläggning av mitt ärende. Jag var ju ett par månader utan pengar. Då behövde jag prioritera mat. Sedan var jag tvungen att fråga henne varför hon pratade med mig som om jag var ett barn. Då blev hon tyst. Hennes attityd kändes nedlåtande.
Som sagt, annars har dagen fungerat. Dock måste jag få iväg ett mail till den där chefen. Jag mår kanske inte så bra, men jag stänger av – vilket har blivit automatiserat. Jag känner mig nog egentligen lite förvirrad.
Hur har ni haft det under dagen?
beskrivarblogg skriver:
Jobbigt med den sortens kontakt – vem kan hjälpa dig? Någon finns någonstans. Kram
GillaGillad av 1 person
Immanuel Karlsson skriver:
jag sålde 4 carl barks kalle anka böcker för 666 spänn, mer vart det inte. även jag harproblem med ekonomin. fick i juli huxflux cirka 4000 mindre i pension.
GillaGillad av 1 person
theartblogger54 skriver:
I do hope you manage to sort your rent situation soon.
GillaGillad av 1 person
Earthpages.org skriver:
Is there anyone who can advocate for you? Sometimes when situations are highly stressful it helps to have another person act as a mediator. Not that it will necessarily get results but at least it is taking action… which might work in your favor if your case ever went to court, I would guess. ✨
GillaGillad av 1 person
Silver skriver:
I cannot believe she has the cheek to just call you like this!
I would ask for the sum owed in writing – do not accept anything verbal or over the phone. We learnt this the hard way when going through Husband’s assessment for the PIP benefit. If the previous manager is still around, or you have means of contacting them, I would do and ask them to confirm in writing, what was agreed at the time.
I’m appalled that she feels like she can just call you up and demand money. There is a procedure she should follow, in writing, and you need to give the tenant adequate time to respond. There should be an offer of a payment plan, or recognition that these rent arrears happened due to hardship.
Husband’s younger sister was declared fit for work not this time when she was assessed, but the previous one (she has a learning disability) – meaning her benefits were stopped. The family challenged this at tribunal and she was not only awarded the benefit again but also at a higher rate. All the same, it took 8 months for the case to come up in court, and if Husband’s parents had not stepped up with their credit card, Husband’s sister would have been evicted.
GillaGilla
blackbird212012 skriver:
In England this happens and you have to go to the free legal advice centre
GillaGilla